Vorige week ontving ik een mailtje van Picnic dat ik kon beginnen met boodschappen bestellen. Eindelijk! Al weken geleden schreef ik me enthousiast in op de wachtlijst. Niet alleen omdat de eerste groep klanten een gratis reep Tony’s Chocolonely zouden krijgen, maar ook omdat ik het gewoon een heel tof concept vind. Voor wie het nog niet kennen: Picnic is een nieuwe online supermarkt die in Nederland enorm snel aan het groeien is. Online houdt in dat ze dus geen fysieke winkels hebben, maar boodschappen direct vanaf een distributiecentrum bij klanten thuis bezorgen. Dit zou het voor klanten efficiënter en goedkoper maken om boodschappen te bestellen, omdat je een hele schakel uit het distributieproces wegneemt. De bezorging is dan ook nog gratis, en je kan zelf kiezen wanneer je de bestelling wilt ontvangen. Zou dit echt zo goed werken als het klinkt? Ik besloot er een experimentje van te maken.
ALBERT HEIJN VS. PICNIC
Al een lange tijd bestellen ik en mijn vriend boodschappen op Ah.nl. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, gezien wij 2 studenten zijn die zo veel mogelijk op kosten proberen te besparen. Gek genoeg zijn wij er achter gekomen dat wij door boodschappen te bestellen juist veel geld besparen. Je kan namelijk heel overzichtelijk zien welke aanbiedingen er zijn, de meest voordelige producten uitkiezen en zorgen dat je de dingen die je koopt op elkaar aansluiten en zo minder hoeft te verspillen. Ook neem je door minder kleine tripjes naar de supermarkt te maken ook minder extraatjes mee. Die bezorgkosten die je aan Ah.nl betaalt neem ik dan maar voor lief, want wij halen het er makkelijk uit.
Maar goed, met Picnic zouden die bezorgkosten ook nog eens wegvallen, naast dat ze een lagere prijs voor de producten beloven. Om het te testen besloot ik bij Picnic een bestelling te doen met boodschappen voor ongeveer een week. Die bestelling bestond uit 7 verschillende avondmaaltijden, en algemene dingen zoals brood, beleg, eieren, fruit, en meer dat soort dingen. Dezelfde bestelling deed ik ook bij Albert Heijn in mijn winkelmandje, met zo veel mogelijk vergelijkbare producten.
HET RESULTAAT
Links zie je mijn bestelling bij Picnic, voor een totaalbedrag van €57.58. Rechts mijn bestelling bij Albert Heijn, waar ik voor alleen de producten €56.10 kwijt ben. Bij Picnic ben ik dus iets duurder uit. Bij Albert Heijn komen er echter nog kosten bovenop, waardoor ik op een hoger totaalbedraag uitkom van €62.55. Conclusie: Dezelfde bestelling bij Picnic is dus goedkoper dan bij Albert Heijn.
MAAR…
Er is een maar. Het assortiment bij Picnic is natuurlijk lang niet zo uitgebreid als bij Albert Heijn. Ik moet zeggen dat ik alles wat ik wilde hebben kon vinden bij beide supermarkten (zelfs mijn geliefde 100% pindakaas!), maar het zou goed kunnen dat je bepaalde producten bij Picnic mist. Zo heb ik ook het idee dat Albert Heijn een stuk meer diverse bonus-acties heeft. Verder begrijp ik niet helemaal waarom Picnic niet via de browser te bestellen is. De app werkt op zich prima, maar ik vind het toch praktischer om dit soort dingen gewoon op een computer te kunnen doen. Dat is niet heel ouderwets van me, toch?
Aan de andere kant waren er ook nog wat extra voordelen aan Picnic tegenover Albert Heijn: Het minimum bestelbedrag ligt en stuk lager (fijn omdat wij maar met z’n tweeën zijn en niet veel bergruimte hebben), en ik vind het handig dat je zo een specifiek bezorgmoment kan selecteren. De periode waarin bezorgd wordt is altijd binnen één uur en ‘s-avonds. Daar hoef je dus niet de overdag lange tijd thuis voor te zijn. Via de app kon ik precies zien wanneer de bezorger bij mij thuis zou aankomen. Ook kreeg ik na de bezorging nog een mailtje dat de tempeh die ik had besteld niet zo lang houdbaar was als Picnic zou willen (nog 3 dagen na de bezorgdatum), en ik daarvoor het geld terug zou krijgen. Was wat mij betreft niet nodig geweest, maar wel een hele goede service dus.
Overall ben ik heel tevreden over Picnic, en ik denk wel dat ik het voor de volgende ronde boodschappen weer ga gebruiken. Uiteindelijk ben ik niet overtuigd door de prijs, die maar iets goedkoper uitvalt, maar door de andere voordelen. Nu nog hopen dat het assortiment blijft groeien, en het binnenkort toch mogelijk wordt om via een browser te bestellen.