Je denkt erover om een eigen bedrijf te starten. Het is belangrijk om alvast een klein startkapitaal te hebben, want een eigen onderneming starten kost geld. Dat betekent niet dat je je dromen niet waar kunt maken, want de bedragen waar het om gaat zijn zelfs voor kleinere ondernemers wel op te brengen. Dat verandert uiteraard als je meteen een BV wilt starten.
Wat kost een onderneming starten?
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om een eigen onderneming te starten. Het zit Nederlanders ook in het bloed. Er zijn wel een aantal kosten waar je rekening mee moet houden. Zo moet iedere onderneming worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVV). Daarnaast moet je voor het oprichten van een besloten vennootschap (bv) of stichting naar de notaris. Als je zzp’er wilt worden, hoef je deze kosten niet te maken. Verder heb je een aantal verzekeringen nodig en moet je meestal een boekhouder of accountant inhuren.
Kosten van de KvK en notaris
Of je nu een eenmanszaak of een vof begint, je moet altijd een inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen. Je bedrijf wordt dan toegevoegd aan het Handelsregister. Dat kan gemakkelijk door online de gegevens in te vullen. Daarna maak je een afspraak om langs te komen bij een KvK-kantoor in je regio. Het inschrijven van je bedrijf kost 75 euro en moet je meteen bij de KvK betalen.
Wil je een bv of stichting oprichten? Dat kan alleen via de notaris. De notaris stelt een oprichtingsakte op en regelt daarna de inschrijving in het Handelsregister. Het opstarten van zo’n onderneming is wel flink duurder: het kost zo’n 500 tot 1000 euro.
Kosten van verzekeringen
Als ondernemer dien je ook rekening te houden met het feit dat je aansprakelijk kan worden gesteld. Bijvoorbeeld als je tijdens de werkzaamheden je klant letsel hebt aangedaan. In dat geval kan je aansprakelijk worden gesteld. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (Avb verzekering) zorgt ervoor dat je tegen deze schade beschermd bent.
Daarnaast kan het ook voorkomen dat je tijdens het uitoefenen van je beroep een fout hebt gemaakt. Daarvoor kun je aansprakelijk worden gesteld. De kosten kunnen behoorlijk oplopen, dus is een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering zeker geen overbodige luxe.
Kosten van een boekhouder of accountant
Bij een kleine onderneming kun je met een boekhoudpakket wel af om de administratie bij te houden. Zo’n boekhoudpakket heb je al vanaf 20 euro per maand. Maar het doen van je inkomstenbelasting of omzetbelasting is een stuk ingewikkelder. Wil je zeker weten dat je geen fouten maakt of echt alle aftrekposten benut hebt? Dan kun je een boekhouder of accountant inschakelen. Een boekhouder kost tussen de 40 en 50 euro per uur. Een accountant is met 70 tot 100 euro per uur iets duurder.